Saturday, May 8, 2010

peristiwa semalam..renungan ke hari ini

183. Serahkan urusan anda kepada Qada' dan Qadar..

Assalamualaikum wbt,

"Ajal telah ditentukan oleh Allah dan segala sesuatu terjadi menurut qadha' dan qadarNya. Oleh kerana itu, seorang hamba tidak boleh menyesal dan bersedih dengan apa yang terjadi. Rezeki semua makhluk telah dijamin oleh Allah, tidak ada seorang pun yang mampu mengendalikan dan mengaturnya, dan tidak seorang pun mampu menghambat datangnya rezeki. Masa lalu berikutan kecemasan dan kesedihannya telah pergi dan telah selesai, sehingga tidak akan berulang kembali, meskipun semua orang berusaha untuk mengembalikannya. Masa depan masih ada di alam ghaib, tidak boleh dihadirkan sekarang, dan tidak pernah meminta izin kepada anda atas ketidakhadirannya. Oleh kerana itu anda tidak perlu mengharapkan kedatangannya. Biarlah ia datang dengan sendirinya. Berbuat baik kepada sesama insan akan menimbulkan perasaan gembira dan dapat melegakan hati, membawa berkah, mendapat pahala, dan menimbulkan ketenangan. Termasuk akhlak seorang mukmin adalah tidak mempedulikan kritikan yang tidak berdasarkan kebenaran dan menyakitkan, kerana seorang mu'min memang tidak mungkin lepas dari cacian dan makian. Bahkan Allah, Tuhan semesta Alam, Dzat Yang Maha Sempurna Maha Mulia, dan Maha Indah, serta Maha Suci NamaNya sekalipun, juga mendapat cacian dan makian." - Dr Hassan Syamsi Basya

renungan 1 :
Buat apa anda meghabiskan air mata
dan membiarkan hati gelisah kerana intimidasi?
Serahkan saja semua itu sepenuhnya
kepada Tuhan Yang Maha Mulia
kerana jika hati sudah menjadi tenang
maka jalan keluar pasti akan terbuka.

Sumber : La Tahzan (2)

renungan 2 :
Bukan bermaksud 'serahkan urusan anda kepada qadha dan qadar' adalah menunggu sesuatu datang dan berlalu sehari hari dan mengatakan itu adalah qadha' dan qadarku..tetapi menyerahkan segala urusan yang dilakukan dengan usaha kita untuk mencapai sesuatu dan redha atas apa yang berlaku kerana setiap yang berlaku adalah atas kehendak Allah, kerana Allah Yang Maha Mengetahui dan Maha Mengasihani.

renungan 3 :
kehidupan di dunia umpama roda..sesaat di atas sesaat di bawah..roda akan sentiasa berpusing.. emas boleh bertukar menjadi pasir sekelip mata..

renungan 4 :
kepada alumni ESQUTP..jemput datang ke v2 meeting room 9 malam ni..ada Renungan Sempena Hari Ibu..jemput datang ye..^^

wassalam~

Saturday, May 1, 2010

if it is to be..it is...

Assalamualaikum wbt,

Tag dari arina..bakal doktor yang ayatnya berbunga2..hehehe.. x jd doktor pon xp arina..kalau awk buat novel konfem saya beli punye..=P



"Rules: It's harder than it looks! Copy to your own blog, erase my answers, enter yours, and tag five people including the person who tagged you. Use the first letter of your name to answer each of the following questions. They have to be real .. nothing made up! IF the person before you had the same first initial, you must use different answers. You cannot use any word twice and you can't use your name for the boy/girl name question."




What is your name: iryani

A four letter word: i'tai

A boy's name: irfan

A girl's name: iman

An occupation: interior designer

A color: indigo

Something you'll wear: inter milan's jersey..hak2



A type of food: ice cream

Things found in the bathroom: impulse shower foam

A place: istanbul

A reason for being late: ikan goreng hangus..jd kene goreng 2 kali td..

Something you'd shout: inshaAllah! (kdg2 kire shout gk la kn..hehe)

A movie title: indiana jones

Something you drink: ice lemon tea..seoson's punye

A musical group: inteam

An animal: iguana

A type of car: iswara

A type of fruit: intoxicant fruit..=P


susah jugak rupenye tag ni..huhu..ingat 5 minit bole siap..rupenye termenung depan laptop pikir perkataan ape nak letak..nak tahu susah ke x?cube lah dulu..

I then officially x tag sape2...sb agak susah la..sape nak try dipersilekan..
tks again to arina..sy tunggu smbngn cerita mariam awk..=]

pst - ak sendiri rs pelik ad unsur2 bola kt blog ak..
psst - rindu kat abg aku skrg ni..oh Tuhan lindungilah beliau setiap waktu (knfem meleleh kalo dye bace ni..=P)
pssst - nasib baik ada tag..kalo xd tag x update kot blog ak..hehe..
psssst - esok ad test..doakn ye..tengs..n gud luck gk kpd kwn2..

wassalam~