Friday, September 11, 2015

checklist barang ibu ayah dan baby untuk ke wad bersalin

Bismillah

Assalamualaikum wbt,

Harini saya nak berkongsi tentang barang-barang persediaan untuk ke hospital pada hari bayi kita dilahirkan nanti. Hospital bag checklist for mom, dad and the newborn. List di bawah ini adalah list yang saya sediakan sebelum anak pertama kami, Umar lahir:

Mom's:
clothing
maternity and nursing pad 
toiletries, perfume
towel
kain batik
strap on binder/bengkung
disposable panties

Dad's:
clothing
toiletries
towel
camera, handphone, charger

Others:
Quran, sejadah
herbal oil/bio oil/losyen anugerah (wangi)
laundry bag, paper lama
water heater/thermos
RLT,tapis,cetong,gula,cawan
food and drinks - kurma, air zamzam, air selusuh
heat pack

Baby's:
Mittens & Booties
clothing
napkin cloth
baby's blanket
5 diapers (newborn)
towel, handkerchief
barut 
toiletries + baby oil, minyak telon, wet tissue
topi 
bantal baby
Baby Cotton Buds
Bekas isi uri


Ada penambahan yg perlu dan penting dalam list ini yg saya sedar setelah pengalaman pertama kami dahulu, iaitu:

1) perlunya membawa bengkung strap on sementara kita pulang ke rumah dari hospital. Perut ibu masih 'memboyot' setelah melahirkan baby, jadi sementara di hospital kita juga perlu untuk memastikan perut dan badan kita sentiasa kemas sebelum sampai di rumah dan memulakan sesi berpantang yg betul.

2) disposable panties bagi memudahkan suami atau sesiapa yg menjaga kita nanti di hospital.

3) herbal oil untuk memastikan kaki dan badan kita sentiasa selesa dan tidak terlalu sejuk dgn suhu di hospital nanti. jangan lupa bawa stokin tebal khas utk berpantang. losyen anugerah khas saya guna di bahagian perut sebelum memakai bengkung.

Mungkin ada yg tertanya tentang RLT yg saya bawa. sebenarnya saya minum RLT sebelum bersalin, untuk membantu rahim saya bekerja dgn bayi dalam kandungan. inshaa Allah nanti saya tulis satu post khas berkenaan RLT.

Dan ada juga barang2 yg tidak perlu dibawa untuk next hospital bag for our second baby nanti. Biasalah dulu xd pengalaman semua benda rasa nak bawak :)

Disebabkan gambar hospital bag xd. so kita bg gambar lepas shopping barang baby kat Mom's and Baby Expo Mid Valley 2014..mmg berbaloi-baloi..haha.

Sekian,
Semoga bermanfaat!